בס"ד

 

כותרת:

תכירו: "הגלילן" שישמור על ספר התורה

 

משנה:

יהודה ארן, הבעלים של "שש משזר" במושב גמזו, שעיקר עיסוקה הוא בייצור פרוכות ומעילי ס"ת, מספר על הפטנט הייחודי שנקרא "גלילן": כיצרני מפות לבימה תמיד הציק לנו המראה של מפה מכוסה בניילון משופשף מרב גלילות ואשר מסתיר את יפי המפה. חשבנו אז, שכך לא אמור להראות מקדש מעט. הגלילן פתר באחת בעיה זו: מאפשר את גלילת ספר התורה מבלי להשחית את המפה המכסה את הבימה, גם שומר על יריעות ספר התורה ומהתפרים מלהיקרע, גם מונע מהאותיות להיסדק,  וגם מאפשר לגבאי לגלול את ספר התורה לבדו ללא עזרה.

 

יהודה מספר ל'מקדש מעט" על הרגע שבו נולד הרעיון: "זה היה לפני 10 שנים. אחד הלקוחות אשר רכש מאתנו מפה מפוארת לבימה, שאל אם יש לנו רעיון כיצד לשמור על המוצר כך שלא יינזק מגלילת ספר התורה. השבתי לו שישים מפת ניילון שקופה, אך ההצעה לא הניחה את דעתו מאחר והניילון עלול לטשטש את יפי המפה וגם ישחק מהר.

ובהבזק של רגע,  נולד הרעיון. בעיני רוחי ראיתי את ספר התורה מונח על גבי גלגליות , בדומה לרכב בעת בדיקת הבלמים במכון הרישוי. הגעתי הביתה, והתחלתי לשחק עם הרעיון עד שיצרתי אב טיפוס של הגלגיליות שעליהם יונח ספר התורה בזמן הגלילה. השאלה המידית הייתה איך לא חשבו על זה קודם…. . רשמתי את הגלילן כפטנט ונגשתי לייצור הסדרתי.

 

עד כמה המוצר הזה הפך לשימושי בבתי כנסת?

עד כה נמכרו מאות גלילנים בתקציב פרסום אפסי, בעיקר ע"י שמועה מפה לאוזן.

במהדורה הראשונה, הגלילן היה מורכב משתי מסילות אשר בכל אחת מהן נעו שתי מסילות, כל אחת מהן מתחת לאחד בדיסקים שבעצי החיים. באופן זה הגלילן  שימש גם בעת קריאת התורה.

מהתבוננות באופן השימוש בגלילן על ידי הציבור הגעתי למסקנה שעדיף לפצל את שתי המסילות הגדולות לארבע מסילות קטנות. אמנם, הפיצול אינו מאפשר שימוש בגלילן בזמן הקריאה השוטפת אך יהיה ידידותי יותר ואף ישמש סופרי סת"ם בעת ביצוע הגהה ותיקון שלי ספר תורה.

 

לא מזמן סיפר לי מילואימניק כי בבסיס בו שירת היה ספר תורה יחיד והיריעות היו במצב קרוב להתפוררות והיה חשש גדול שהמשך הגלילה שמטבעה הינה אגרסיבית, תפסול את הספר היחיד שבבסיס. האיש אסף פרוטה לפרוטה מהחיילים שביחידה ומיהר לרכוש את הגלילן.

 

מהו היתרון הגדול של הגלילן?

העובדה שאדם בודד יכול לגלול את ספר התורה בנקל וללא חשש לגרימת נזק כל שהוא לא לספר התורה ( שעלותו בממוצע כ- 100,000 ₪ ) ולא למפה המכסה את הבימה.

לפני הייצור הסדרתי נגשתי לרה"ג יהושע נויבירט שליט"א מחבר הספר שמירת שבת כהלכתה בכדי שיאשר את השימוש בגלילן בשבת.  הרב השיב שאינו רואה שום בעיה.

שאלה שהתעוררה ע"י מספר גבאים ומתפללים נגעה לעובדה שהשימוש בגלילן בזמן הקריאה משאיר רווח קטן  כאשר סוגרים את ספר התורה "בין גברא לגברא".  פניתי עם שאלה זו לרה"ג ניסים קרליץ שליט"א אשר השיב כי בזמן זה אמורים לכסות את ספר התורה במפה, ובזמן הברכה הראשונה במילא צריך להשאיר את ספר התורה פתוח בכדי למנוע "טירחה דציבורא".

 

אני מניח שלו הגלילן היה קיים בתקופתו של החפץ חיים הוא היה כותב בחיבורו "המשנה ברורה" כי מן הראוי להשתמש בגלילן לכבוד ספר התורה.

 

באתר החברה: www.judaica.co.il   ניתן לצפות בסרט על הגלילן וכן בתצורותיו וגווניו השונים.